План-конспект відкритого заняття



Тема: ПСИХІЧНИЙ РОЗВИТОК ЮНАКА
Мета:
·          познайомити вихованців з психічним розвитком юнака;
· розвивати особистісні здібності вихованців до самопізнання, самовираження, самовдосконалення власного «Я»;
·          формувати ціннісні ставлення вихованців.
Завдання:
·        познайомити вихованців з теоретичним блоком теми;
·   розвивати мотивацію до вивчення психології через наведення цікавих психологічних фактів та інтерактивні форми роботи;
·        застосувати практичні вправи.
Обладнання: навчальна програма гуртка «Психологічні студії»; теоретичний блок теми, ситуаційні задачі для практичної роботи, проблемні та ресурсні МАК – метафоричні асоціативні карти І. Лебідь «Різні, але рівні», «З добрим ранком», притча «Весь світ – у тобі» з книги І. Б. Говердовської Чаша мудрості.
Тип заняття: комбіноване (засвоєння нових знань, умінь, навичок та застосування їх на практиці).
Форми заняття: колективна, групова, фронтальна.
Методи роботи:
ü словесні (міні-лекція, евристична бесіда, пояснювальна бесіда);
ü  наочні (метафоричні асоціативні карти);
ü  практичні (круглий стіл, мікрофон, кейс-метод, мозковий штурм, практична робота з МАК).

ХІД ЗАНЯТТЯ
1. Вступна частина
Ø Організаційний момент.
Ø Привітання по колу (Мої емоції сьогодні … кольору, тому що …).

2. Основна частина
Ø Обмін думками про психологічні особливості юнацького віку (мікрофон, евристична бесіда, пояснювальна бесіда).
Питання для обговорення:
v Друзі та критерії їх обрання в юнацькому віці. Чи є відмінності у порівнянні з підлітковим віком?
v Ставлення до вчителів в юнацькому віці. Чи є відмінності у порівнянні з підлітковим віком?
v Стосунки юнаків з батьками. Чи є відмінності у порівнянні з підлітковим віком?
v Юнацька закоханість. Чи є відмінності у порівнянні з підлітковим віком?
v Ставлення юнаків до майбутнього. Чи є відмінності у порівнянні з підлітковим віком?

Ø Ознайомлення учнів з теоретичним блоком теми (міні-лекція).
План
1.     Розвиток пізнавальних процесів у юнацькому віці.
2.     Навчально-професійна діяльність юнака як провідна.
3.     Стабілізація особистості.

1. Розвиток пізнавальних процесів у юнацькому віці
Розумовий розвиток старшокласника полягає у формуванні індивідуального стилю розумової діяльності. У навчанні формуються загальні інтелектуальні здібності, понятійне теоретичне мислення.
Юнацьке мислення характеризується схильністю до теоретизування, створення абстрактних узагальнень, захоплення філософськими побудовами. Абстрактна можливість здається старшокласнику більш цікавою і важливішою, ніж дійсність. Руйнування універсальних законів і теорій стає улюбленою розумовою грою. У мріях юнаки програють різні варіанти свого майбутнього життєвого шляху. Філософська спрямованість юнацького мислення пов'язана не тільки з формально-логічними операціями, а й з особливостями емоційної сфери юнаків.
Широта інтелектуальних інтересів часто пов'язана з відсутністю системи. Збільшується обсяг уваги, здатність довго зберігати її інтенсивність і переключатися з одного предмета на інший. Юність психологічно більш рухлива і схильна до захоплень. Разом з тим увага стає більш вибірковою, залежить від спрямованості інтересів.
2. Навчально-професійна діяльність юнака як провідна
Старшокласники починають оцінювати навчальну діяльність з позиції свого майбутнього. У них змінюється ставлення до окремих предметів. Воно починає, на відміну від підліткового віку, зумовлюватися не ставленням до вчителя, а інтересами, нахилами учня, намірами отримати певну професію, тобто стає навчально-професійним. Робота з підготовки до вибору учнями професії повинна стати органічною частиною всього навчально-виховного процесу.
3. Стабілізація особистості
Соціальна ситуація розвитку в юнацький період детермінована тим, що юність – період стабілізації особистості. З ускладненням самосвідомості ускладнюється ставлення до себе та до інших; загострюється потреба юнацтва зайняти позицію якоїсь соціальної групи; з'являються дорослі ролі і обов'язки: старшокласники отримують паспорт у формі ІД-картки, що містить безконтактний електронний носій, у 14 років, несуть відповідальність за правопорушення, з 18 років мають право вступити у шлюб. Старшокласники визначаються з громадянською позицією, зумовленою появою нової соціальної ситуації «Я і суспільство».
Основне в становленні особистості старшокласника – відкриття власного світу, яке проявляється в формі переживання своєї індивідуальної цілісності та неповторності.
Внутрішній світ стає для нього цінністю. Здійснюється бурхливий розвиток самосвідомості. На думку Е. Еріксона, юнацький вік будується навколо кризи особистісної ідентичності – почуття індивідуальної самототожності, єдності. Індивід знаходиться в процесі нормативної кризи самовизначення, вибирає із варіантів розвитку той єдиний, який може вважати своїм. Рівень ідентичності тісно зв'язаний з індивідуально-особистісними рисами старшокласників. Для старшокласника характерний глибокий самоаналіз, самооцінка всіх якостей і здібностей. Якщо у підлітковому віці самооцінка визначалася зовнішніми показниками досягнень, то в 16 років з'являються власні критерії значущості. Школярі оцінюють себе з позиції своєї внутрішньої шкали цінностей. Старшокласники більше розуміють себе, ніж підлітки. Настрій стає більш стійким і усвідомленим. Самооцінка стає вищою, ніж у підлітковому віці. Зростає самоповага, виникає почуття власної гідності, відбувається стабілізація особистості.
Разом з усвідомленням своєї унікальності приходить почуття самотності. Звідси росте потреба у спілкуванні, потреба зіставити себе з образом типового ровесника. Усвідомлення своєї унікальності передує розумінню глибокого зв'язку з іншими людьми.
Старшокласник, пізнаючи навколишній світ, повертається до себе, здійснює пошук відповідей на складні питання життя: «Задля чого я живу? У чому сенс життя?». У пошуках сенсу життя виробляється світогляд (система зрозумілих і стійких переконань), розширюється система цінностей, формується моральний стрижень.
Юнацька моральна свідомість містить внутрішні протиріччя. Юнацький максималізм, категоричність оцінок вживаються з демонстративним скепсисом. Юнаки легко піддаються моральному релятивізму: якщо все є відносним, значить усе дозволено, все можна зрозуміти і виправдати. Йде складний процес пошуку символу віри, за допомогою якого юнак об'єднав би правила поведінки. Старшокласники прагнуть не тільки оцінити моральну сторону свого внутрішнього світу, а й свідомо розвивати її.
Юнацький період – період статевого самовизначення. Самооцінка і самосвідомість дуже залежить від стереотипних уявлень про те, якими повинні бути справжній чоловік і жінка. Формується почуття дорослості не взагалі, а почуття дорослої жінки чи чоловіка.
Успішне самовизначення передбачає спеціальний період, коли молоді люди отримують право придивитися до різних соціальних ролей, не віддаючи перевагу жодній з них. Це період проб і помилок. Але він не повинен затягуватися.
Бажання отримати новий досвід часто поєднується зі страхом перед життям. Найбільші трудності юнацької рефлексії полягають у поєднанні ближньої і дальньої часової перспективи. Запитання «хто я?» передбачає оцінку не тільки наявних рис, а й перспектив розвитку: «ким я стану? Що буде зі мною в майбутньому?».
У старшокласника виникають важливі особистісні якості: усвідомленість, самостійність, незалежність. Він ставить і активно вирішує найбільш складні життєві проблеми. Рефлексія власного життєвого шляху, прагнення до самореалізації призводить до появи нових соціальних потреб: знайти своє місце серед інших, виділитися, бути особливим, відігравати певну роль у суспільстві. Виникає відповідальність не просто за себе, а за себе в спільній справі, за спільну справу і за інших людей.
Центральним новоутворенням юнака є професійне і особистісне самовизначення – потреба юнаків зайняти внутрішню позицію дорослої людини, визначити себе в світі, тобто зрозуміти себе і свої можливості разом з усвідомленням себе як члена суспільства, свого місця і призначення у житті. Складаються основи наукового і громадянського світогляду, формується потреба в трудовій діяльності.

Ø Рішення ситуативних задач (кейс-метод, робота в малих групах, мозковий штурм).
Кейс 1
В експерименті старшокласникам було запропоновано прочитати текст, в який свідомо включили кілька незнайомих (штучно створених) слів. Потім учнів запитали, чи все зрозуміло. Ніхто не намагався прояснити незрозуміле.
-         З чим може бути пов'язана така ситуація?
Кейс 2
Олександр (16 років) не реагує на зауваження, які роблять оточуючі.
-         Чи пов'язана така поведінка старшого школяра з його самооцінкою?
-         До чого призводить така поведінка?
Кейс 3
Рита (16 років): «Я б ніколи не наважилася написати, якби не мій розпач. Справа в тому, що у мене дуже короткі й криві ноги. Ніде не можу з'явитися в спідниці або в шортах. Мені навіть фізкультуру через це доводиться прогулювати.
Надя (19 років) переконана, що у відносинах з юнаками їй не заважають її криві ноги.
Олена (16 років) вважає, що їй важко знайомитися з юнаками, так як у неї криві ноги.
-           Як називається цей стан Рити? Дайте пораду Риті.
-           Психологічно обґрунтуйте різні позиції цих дівчат.
Кейс 4
Таня (16 років) на своїй сторінці у Фейсбук написала: «Батьки мене не розуміють! Кажуть, що люблять, а чи так люблять? Весь час підозри, питання: з ким була, де; в комп’ютері потайки мою переписку читають. І весь час лають. За хороші оцінки не похвалять, так і треба, а за задовільну – такий скандал завжди! І не запитають чому. Просто лають. І все від любові, так?
-         В чому полягає причина нездорових взаємостосунків між Танею та її батьками?
-         Якими якостями особистості мають володіти батьки, щоб між ними та дітьми були здорові взаємостосунки?
Кейс 5
Коли всі учні 10 класу записували план теми, Сергій вийняв гребінець і почав демонстративно розчісуватися. «Зараз не час цим займатися», – зауважила молода вчителька. Учень їй грубо відповів: «Ваших зауважень не потребую». «Вигнати нахабника з класу... Піти самій», – промайнула думка вчительки, але, подумавши, вона прийняла інше рішення. «Нахабство ніколи не було ознакою розуму», – сказала вона і продовжувала урок.
-         Чи правильно, на вашу думку, вчинила вчителька ?

Ø Проблемність юнацького віку: робота з проблемними МАК «Різні, але рівні» І. Лебідь (круглий стіл, евристична бесіда).

У відкриту вибрати з колоди по три карти, які асоціюються з проблемами юнацького віку. Озвучити та обговорити ці проблеми (булінг; агресивність, алкоголізм; наркоманія; стосунки з батьками, з однолітками, з особами протилежної статі; харчові психологічні розлади; суїцидальні схильності; захоплення азартними іграми; самовизначення тощо).

Ø Становлення світогляду юнаків: обговорення суфійської притчі «Весь світ – у тобі» (круглий стіл, евристична бесіда).


Ø Життя – це диво: робота з ресурсними МАК «З добрим ранком» І. Лебідь – Яке послання мені сьогодні від Всесвіту?
Наосліп витягнути карту, прочитати послання, висловити своє ставлення до карти.


3. Заключна частина
         Рефлексія (мікрофон)
-       Що Вам сподобалося на занятті?
-       Що Вам не сподобалося на занятті?
-       Що нового Ви узнали сьогодні на занятті?

      Висновки: Сьогодні на занятті ви познайомилися з психічним розвитком юнака та виконали практичні вправи.

Рекомендована література:
1. Говердовская И. Б. Чаша мудрости. – Х. : Виват, 2016. – 256 с. – (Вечные истины).
2. Кон И. С. Психология ранней юности: Книга для учителя. – М. : Просвещение, 1989. – 255 с. : ил. – (Психологическая наука – школе).
3. Кутішенко В. П. Вікова та педагогічна психологія (курс лекцій). 2-ге вид. : Навч. посіб. – К. : Центр учбової літератури, 2010. – 128 с.

Комментариев нет:

Отправить комментарий