НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
СОЦІАЛЬНО-РEАБІЛІТАЦІЙНИЙ напрям
ГУРТОК «ПСИХОЛОГІЧНІ СТУДІЇ»
Автори:
Кашкарьова
Людмила Ромуальдівна, керівник
гуртка «Психологічні студії» Центру дитячо-юнацької творчості ім.
Є.М.Руднєвої відділу освіти виконавчого комітету Бердянської міської ради
Запорізької області, кандидат
психологічних наук, доцент, юнгіанський консультант, казкотерапевт, член Південно-східної української асоціації практичних психологів та
арт-терапевтів.
Ляхор Тетяна Володимирівна, практичний психолог, керівник гуртка «Психологічні студії» Центру
дитячо-юнацької творчості ім. Є.М.Руднєвої відділу освіти виконавчого комітету
Бердянської міської ради Запорізької області, сертифікований тренер,
арт-терапевт, член Південно-східної української асоціації практичних психологів
та арт-терапевтів.
Рецензенти:
Горецька О. В., завідувач кафедри психології Бердянського державного педагогічного
університету, кандидат психологічних наук, доцент;
Масютіна М. Е., керівник гуртка «Дебати» Центру дитячо-юнацької творчості ім. Є.М.Руднєвої відділу
освіти виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області,
керівник гуртка-методист.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Отримання психологічних знань в підлітковому та юнацькому віці сприяє
особистісному розвитку людини, формуванню її ціннісних ставлень до свого
фізичного, психічного та соціального «Я», професійному та особистісному
самовизначенню та подальшій успішній соціалізації особистості в суспільстві.
Ціннісне ставлення до свого фізичного «Я» мотивує підлітків та юнаків самостійно
займатися фізичними вправами, запобігати появі шкідливих звичок, вести здоровий
спосіб життя.
Ціннісне ставлення до свого психічного «Я» сприяє формуванню у підлітків та
юнаків самоповаги, адекватної самооцінки, здатності до саморегуляції своїх
станів, усвідомленому складанню планів і стратегій.
Ціннісне ставлення до свого соціального «Я» саме в юнацькому віці
актуалізує потребу в професійному самовизначенні, оцінці своїх здібностей і
можливостей, у визначенні свого місця у житті.
«Психологічні студії» відповідають потребам молоді оволодіти основами
психологічних знань, практично пізнати себе та оточення, усвідомити правила
спілкування й поведінки в конфліктних ситуаціях. Засвоєння системних знань з
психології сприяє формуванню психологічної культури, стає важливим фактором
розвитку особистісної та професійної компетентності, усвідомленої ініціативи,
творчого ставлення до людей, навчання, дозволяє ефективно підготуватися до
вибору напряму професійної освіти та майбутньої професійної діяльності.
Навчальна
програма розроблена на основі типових програм Міністерства освіти України, адаптована
для занять у гуртках Центру дитячо-юнацької творчості та відповідає спеціалізованому
призначенню позашкільного закладу: сприяти модернізації позашкільної освіти
відповідно до сучасних потреб особистості, суспільства, держави.
Пріоритетними загальноосвітніми
засади програми є наступні принципи:
Ø принцип науковості – спирання на сучасні досягнення вітчизняної та
зарубіжної психологічної науки;
Ø принцип
доступності – врахування вікових
особливостей гуртківців;
Ø принцип
системності – розташування
матеріалу від простого до складного; наступність та завершеність окремих
блоків;
Ø принцип
поєднання теоретичних знань з формуванням практичних навичок й умінь;
Ø принцип
зв’язку з життям – актуалізація та урахування життєвого досвіду гуртківців та обґрунтування можливості використання
психологічних знань у різних життєвих ситуаціях;
Ø принцип гуманізації – врахування індивідуальної мотивації гуртківців до
самовдосконалення;
Ø принцип суб’єкт-суб’єктної взаємодії – партнерство керівників та гуртківців у спілкуванні,
узгодження позицій;
Ø принцип особистісної орієнтації – визнання керівниками гуртка права гуртківців на власну думку, заохочення до її
висловлення та обстоювання.
Загальна освітня мета програми: забезпечити
системну єдність теоретичної та практико-розвивальної психологічної підготовки
вихованців, сприяти в їх прагненні знайти в практичній психології
потенційні можливості для своєї гуманітарної, соціальної, професійної та
творчої самореалізації.
Навчальна програма гуртка «Психологічні
студії» спрямована на вихованців віком
від 14 до 18 років та розрахована на 2 роки навчання:
-
основний рівень, 1-й рік навчання – 144 години на рік, 4 години на
тиждень.
Склад
гуртківців – 15 осіб;
-
основний рівень, 2-й рік навчання – 216 годин на рік, 6 годин на тиждень.
Склад
гуртківців – 12 осіб.
Програма «Психологічних студій»
репрезентована як сукупність чотирьох дискретних модулів (з
розділами), які об’єднує загальна освітня концепція та
інноваційний характер діяльності «ПС» як інтегрованого освітнього
об’єднання в позашкільному навчальному закладі:
Модуль І. «Основи психології»:
Розділ І. «Загальна
психологія з діагностичним практикумом».
Розділ ІІ. «Вікова
психологія».
Модуль ІІ. «Основи практичної
психології»:
Розділ І. «Арт-терапевтичний
практикум».
Розділ ІІ. «Практична
психологія».
Модуль ІІІ. «Психологія
особистості в діяльності»:
Розділ І. «Психологія
особистості».
Розділ ІІ. «Тренінг особистісного росту».
Розділ ІІІ. «Профорієнтація та профвідбір».
Розділ ІV. «Практикум із самопізнання та професійного самовизначення».
Модуль ІV. «Психологія
спілкування»:
Розділ І. «Психологія спілкування з тренінгом».
Розділ ІІ. «Психологія сім’ї».
Розділ ІІІ. «Основи конфліктології».
Прийом до навчальної групи
основного рівня підготовки не має обмежень. Знайомство із майбутніми
вихованцями відбувається за допомогою «Анкети очікувань» та за співбесідою.
Рівні підготовки у конкретному модулі програми планують як своєрідний маршрут успішного
просування вихованців: від новачка до випускника «Психологічних студій». Деякі теми занять із розділів модульних
програм можуть повторюватися на наступних рівнях підготовки. Дидактична
та розвивальна складність завдань має зростати за принципом «спірального
сходження»:
· рівень
знань зростає від загального ознайомлення
з новою інформацією до поширення та/або поглиблення знань;
· практична
вправність зростає від ознайомлення з
техніками (прийомами) роботи з інформацією до самовдосконалення в обраному виді практичної психології.
Види підготовки вихованців:
теоретична (лекції, бесіди, консультування тощо); практична
(вправи, спостереження, виконання завдань, самодіагностика, рішення ситуативних задач, дискусії, тренінги, ділові ігри).
Форми організації вихованців
на заняттях: фронтальна – інформування, постановка
загальних завдань, інструктаж тощо; групова – диференційовані
завдання; індивідуальна: самопідготовка, розробка, проведення, захист
психологічних заходів.
Ефективність навчально-виховного процесу забезпечується завдяки
використанню сучасного матеріально-технічного забезпечення, зокрема
деяких з наступних видів обладнання та дидактичних матеріалів:
· візуальні:
таблиці, магнітні дошки, фліп-чарти, книги, плакати тощо;
· аудіовізуальні:
телевізор, ноутбук;
· робочі
бланки (інструкції, бланки завдань), інформаційні бланки (дайджести, таблиці,
діаграми) тощо.
Навчання за програмою
«Психологічні студії» відбувається протягом двох років. По закінченні другого
року навчання найбільш підготовлені вихованці, за умови складання
кваліфікаційних іспитів, отримують «Свідоцтво про позашкільну освіту». Кваліфікаційні
іспити складаються з двох частин:
1.Розробка
просвітницько-профілактичного заходу; виступ-захист перед гуртківцями
«Психологічних студій».
2.Розробка та
проведення заходу з одного з видів практичної психології
(просвітницько-профілактиктичного, діагностичного, корекційного) в одному з
гуртків ЦДЮТ.
Можливі показники успішності
психологічної освіти:
ü зростання компетентності в міжособистісних відносинах;
ü удосконалення здібностей до самопізнання та
саморегулювання;
ü позитивні зміни в індивідуальному розвитку (адаптивність,
професійне та особистісне самовизначення, мотивація до пізнання й творчості
тощо).
Подальша
перспектива гуманітарного вдосконалення у програмі «Психологічні
студії» не має обмежень.
ЗАГАЛЬНА
СТРУКТУРА КНП «ПСИХОЛОГІЧНІ СТУДІЇ»
1-й рік навчання
|
2-й рік навчання
|
Предмет вивчення
|
Основи психології
Розділи
|
Закономірності
функціонування психіки людини
|
|
І. Загальна психологія з діагностичним
практикумом
|
Основні поняття та категорії
психології, самопізнання через самодіагностування
|
|
ІІ. Вікова психологія
|
Закономірності розвитку
психіки людини в онтогенезі
|
|
Основи практичної психології
Розділи
|
Основні види й типи
психологічної практики
|
|
І. Арт-терапевтичний практикум
|
Самопізнання через основні
технології роботи практичного психолога
|
|
ІІ. Практична психологія
|
Основні види роботи
практичного психолога
|
|
Психологія особистості в діяльності
Розділи
|
Закономірності формування особистості в діяльності
|
|
І. Психологія особистості
|
Психічні стани та властивості особистості
|
|
ІІ. Профорієнтація та профвідбір
|
Професійна діяльність
людини; професійне самовизначення; профвідбір
|
|
ІІІ. Тренінг особистісного росту
|
Активізація власних зусиль
на самовдосконалення
|
|
ІV. Практикум із самопізнання та професійного
самовизначення
|
Розширення знань про власні
особистісні особливості, усвідомлення життєвих планів і цілей
|
|
Психологія спілкування
Розділи
|
Людина в системі міжособистісних
взаємовідносин
|
|
І. Психологія спілкування з тренінгом
|
Набуття знань про процес
спілкування людини та умінь налагоджувати ефективну взаємодію з іншими людьми
|
|
ІІ. Психологія сім’ї
|
Специфіка сімейних
взаємовідносин
|
|
ІІІ. Основи конфліктології
|
Набуття умінь попереджувати
та вирішувати ситуації конфліктної взаємодії з іншими людьми
|
Основний
рівень, 1-й рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
Розділ, тема
|
Кількість годин
|
||
Теоретич-
них
|
Практич-
них
|
Усього
|
|
Вступне заняття
|
2
|
2
|
|
1.
Загальна психологія з діагностичним
практикумом
|
14
|
16
|
30
|
2.
Арт-терапевтичний практикум
|
2
|
28
|
30
|
3.
Психологія особистості
|
10
|
10
|
20
|
4.
Тренінг особистісного росту
|
6
|
14
|
20
|
5.
Психологія спілкування з тренінгом
|
19
|
19
|
38
|
Підсумкові заняття
|
-
|
4
|
4
|
Усього за рік:
|
53
|
91
|
144
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Вступне
заняття (2 год.)
Презентація КНП
«Психологічні студії».
Заповнення «Анкети очікувань» та обговорення анкет.
1. Загальна
психологія з діагностичним практикумом (30 год.)
1.1. Предмет психології (2 год.)
Предмет психології та її завдання.
Рефлекторний характер психічної діяльності. Психіка і свідомість. Основні
галузі психологічних знань. Основні напрями в сучасній психології. Зв’язок психології з іншими науками.
1.2. Розвиток психіки і свідомості (1 год.)
Поява і розвиток форм психічного
відображення у тварин. «Мова» і спілкування тварин. Відмінність психіки людини
від психіки тварини. Свідомість та її структура. Свідоме й несвідоме у
психічній діяльності людини. Свідомість та ментальність.
Практичне
заняття (1 год.)
Спостереження, аналіз та
обговорення прикладів основних форм поведінки тварин (прояв інстинктів,
навичок, найпростіших форм інтелектуальної поведінки).
Спостереження / самоспостереження
та обговорення й інтерпретація проявів свідомого і несвідомого в поведінці
людей.
1.3. Методи психології (1 год.)
Загальні питання побудови
психологічного дослідження. Загальнонаукові методи. Конкретні наукові методи.
Психологічні методики.
Практичне
заняття (3 год.)
Опанування методом
самоспостереження (інтроспекції) при спостереженні людини за внутрішнім планом
власних психічних явищ, власного психічного життя.
Опанування методом запитань у
трьох формах: бесіда, інтерв’ю, анкетне опитування.
Проведення експерименту.
Рішення завдань №№24-31
(Збірник завдань з загальної психології / за ред.. В.С. Мерліна. – К. :
Вища школа, 1977. – С. 25–29).
1.4.
Поняття про психічний світ людини (1 год.)
Психічна діяльність людини. Психічні процеси як складові
психічної діяльності людини. Пізнавальні та емоційно-вольові психічні процеси.
Психічні стани та психічні властивості особистості. Єдність усіх психічних
проявів у структурі особистості людини.
Практичне заняття (1
год.)
Складання психологічного
портрету особистості (на вибір):
-
власного (з наступною самопрезентацією);
-
друга чи подруги (з присутніх на занятті з їх
дозволу);
-
загальновідомої особистості (з наступним спільним
обговоренням).
1.5. Увага (1 год.)
Поняття про увагу. Фізіологічні основи уваги. Види уваги. Властивості
уваги. Відмінність уваги у тварини та людини. Взаємозв’язок уваги з іншими
психічними процесами.
Практичне заняття (1 год.)
Апробація методик вивчення та оцінки особливостей уваги.
Рішення завдань №№79-99 (Збірник завдань з
загальної психології / за ред.. В.С. Мерліна. – К. : Вища школа, 1977. –
С. 59–68).
1.6. Відчуття (1 год.)
Поняття про відчуття.
Фізіологічна основа відчуттів. Класифікація відчуттів. Види відчуттів. Основні
властивості та закономірності відчуттів. Індивідуальні особливості відчуттів.
Практичне заняття (1 год.)
Апробація методик вивчення та оцінки особливостей
відчуттів.
Рішення завдань №№115-141 (Збірник завдань з
загальної психології / за ред.. В.С. Мерліна. – К. : Вища школа, 1977. –
С. 82–92).
1.7. Сприймання (1 год.)
Поняття про сприймання.
Фізіологічна основа сприймання. Класифікація та види сприймання. Загальні
особливості сприймання. Індивідуальні особливості сприймань.
Практичне заняття (1 год.)
Апробація методик вивчення та оцінки особливостей сприймання.
Рішення завдань №№142-166 (Збірник завдань з
загальної психології / за ред.. В.С. Мерліна. – К. : Вища школа, 1977. –
С. 92–103).
1.8. Пам’ять (1 год.)
Поняття про пам’ять. Теорії
пам’яті. Види пам’яті. Процеси і закономірності пам’яті. Індивідуальні
особливості пам’яті. Розвиток пам’яті.
Практичне заняття (3 год.)
Апробація методик вивчення та оцінки особливостей пам’яті.
Рішення завдань №№167-191 (Збірник завдань з загальної психології / за
ред.. В.С. Мерліна. – К. : Вища школа, 1977. – С. 103–115).
1.9. Мислення (2 год.)
Поняття про мислення. Розумові дії та операції мислення. Логічні форми
мислення. Процес розуміння. Процес розв’язання задач. Різновиди мислення. Індивідуальні
відмінності в мисленні людини та її інтелект.
Практичне заняття (2 год.)
Апробація
методик вивчення та оцінки особливостей мислення.
Рішення завдань №№192-219 (Збірник завдань з
загальної психології / за ред.. В.С. Мерліна. – К. : Вища школа, 1977. –
С. 115–137).
1.10. Уява (1 год.)
Поняття про уяву. Фізіологічні
основи уяви. Види уяви. Процеси уяви. Розвиток уяви. Індивідуальні особливості
уяви.
Практичне заняття (1 год.)
Апробація методик вивчення та оцінки особливостей уяви.
Рішення завдань №№220-230 (Збірник завдань з
загальної психології / за ред.. В.С. Мерліна. – К. : Вища школа, 1977. –
С. 137–146).
1.11. Емоції та почуття (1 год.)
Поняття про емоції та почуття.
Фізіологічне підґрунтя емоцій і почуттів. Види емоцій і почуттів. Форми
переживання почуттів. Вищі почуття.
Практичне заняття (1 год.)
Апробація методик вивчення та оцінки емоційних станів.
Рішення завдань №№231-247 (Збірник завдань з
загальної психології / за ред.. В.С. Мерліна. – К. : Вища школа, 1977. –
С. 146–158).
1.12. Воля (1 год.)
Поняття про волю. Довільні дії
та їх особливості. Аналіз складної вольової дії. Основні якості волі. Безвілля,
його причини і переборення.
Практичне заняття (1 год.)
Ретроспективний аналіз власної складної вольової дії.
Рішення завдань №№248-259 (Збірник завдань з
загальної психології / за ред.. В.С. Мерліна. – К. : Вища школа, 1977. –
С. 158–169).
2. Арт-терапевтичний практикум (30 год.)
2.1. Арт-терапія (2 год.)
Напрями арт-терапії. Форми
арт-терапевтичної роботи. Арт-терапевтичний простір і матеріали.
2.2. Зображальна
терапія (4 год.)
Значення кольору в зображальній
терапії. Методики проективного проектування.
2.3. Мандалотерапія (2 год.)
Техніка створення мандали.
Алгоритм інтерпретації мандал. Колір і системи кольорів у мандалах. Символи в
мандалах.
2.4. Маскотерапія (4 год.)
Методи
і функції маскотерапії. Структура маски. Принципи та моделі маскотерапії.
Гримотерапія як різновид маскотерапії.
2.5. Казкотерапія (4 год.)
Предмет
казкотерапії та етапи її розвитку. Жанри казкотерапії. Типологія казок та
алгоритм їх створення. Основні методи казкотерапії.
2.6. Лялькотерапія (2 год.)
Значення ляльки в історії
розвитку та соціалізації особистості. Організація простору для лялькотерапії.
Типологія ляльок. Види ляльок.
2.7. Фототерапія (2 год.)
Визначення
фототерапії, фото-арт-терапії та терапевтичної фотографії. Можливості
фотографії. Класифікація технік фототерапії.
2.8. Терапія
метафоричними асоціативними картами (4
год.)
Метафоричні
карти – сучасний інструмент роботи психолога. Схема психологічного
консультування за допомогою метафоричних карт. Метафоричні асоціативні карти в
груповій роботі.
2.9. Пісочна терапія (4 год.)
Історія
методу «sand play».
Організація пісочної гри. Ключові характеристики в розташуванні предметів у
пісочниці. Інтерпретація пісочних картин.
2.10. Танцювально-рухова терапія (2 год.)
Історичний
розвиток танцювальної терапії. Терапевтичний
процес танцювальної терапії.
Техніки танцювальної терапії.
3. Психологія
особистості (20 год.)
3.1. Поняття про особистість (1 год.)
Співвідношення
понять: індивід, особистість, індивідуальність, людина.
Теорії
особистості: теорія особистісних рис; біхевіористичний підхід; когнітивний
підхід; психодинамічні підходи; гуманістичний підхід; системно-діяльнісний,
історико-еволюційний підхід.
Практичне
заняття (1 год.)
Виконання тесту «Хто Я?» (М. Кун,
Т. Макпартленд).
Рішення
завдань №№32-51 (Збірник завдань з загальної психології / за ред.
В.С. Мерліна. – К. : Вища школа, 1977. – С. 29–39).
3.2. Структура
особистості (1 год.)
Структура
особистості (за А. Петровським): інтроіндивідна підсистема, інтеріндивідна
підсистема, метаіндивідна підсистема.
Структура
особистості (за К. Платоновим): підструктура спрямованості, підструктура
досвіду, підструктура форм відображення, біологічно спрямована підструктура.
Співвідношення
біологічного та соціального.
Практичне
заняття (1 год.)
Виконання методики особистісного
диференціала (адаптована в НДІ ім. В. Бехтерєва).
3.3. Самосвідомість та «Я»-концепція
особистості (1 год.)
Самосвідомість.
«Я»-концепція. Самооцінка. Рівень домагань особистості. Афект неадекватності.
Самоповага. Механізми психологічного захисту «Я-образу». Особистісне зростання.
Практичне
заняття (1 год.)
Виконання методики діагностики самооцінки
(Ч. Спілбергер, Ю. Ханін).
3.4. Діяльність як форма активності особистості (1 год.)
Активність. Діяльність. Теорії
діяльності. Структура активності та діяльності. Засвоєння діяльності. Динаміка і
саморегуляція активності особистості. Основні види діяльності та їх розвиток в
онтогенезі.
Практичне заняття (1 год.)
Виконання методик вивчення особливостей нервової системи.
3.5. Спрямованість особистості (1 год.)
Потреби. Мотиви (установки,
потяги, інтереси, переконання, прагнення). Ціннісні орієнтації. Перспективи.
Цілі. Екстернальний та інтернальний
локус контролю особистості.
Практичне заняття (1 год.)
Виконання
методик дослідження мотиваційної сфери та спрямованості особистості.
Виконання методики «Ціннісні
орієнтації» (М. Рокича).
3.6.
Психічні стани особистості (1 год.)
Види
психічних станів як динамічні характеристики загального стану психіки:
збудженість, радість, страх, обурення, тривожність, впевненість, пригніченість,
бадьорість, стрес, фрустрація, депресія тощо. Регуляція емоційних станів.
Поняття про саморегуляцію.
Практичне заняття (1 год.)
Виконання
методик діагностики психічних станів особистості.
3.7. Темперамент (1 год.)
Поняття
про темперамент. Історія розвитку вчення про темперамент. Типи вищої нервової
діяльності, їх характеристика. Психологічна характеристика типів темпераменту.
Роль темпераменту в навчанні та праці.
Практичне
заняття (1 год.)
Виконання
методик на визначення типу темпераменту особистості.
3.8. Характер (1 год.)
Поняття
про характер. Провідні риси характеру. Акцентуйовані риси характеру. Природа та
прояви характеру. Вчинок. Формування характеру.
Практичне
заняття (1 год.)
Виконання методик вивчення
характеру особистості.
3.9.
Здібності (1 год.)
Поняття
про здібності. Загальні та спеціальні здібності. Якісна та кількісна
характеристика здібностей. Здібності, обдарованість, талант, геніальність.
Практичне
заняття (1 год.)
Виконання методик дослідження здібностей особистості.
3.10. Інтелект (1 год.)
Поняття
про інтелект. Вербальний, невербальний та соціальний інтелект особистості.
Розвиток інтелектуальних здібностей.
Практичне
заняття (1 год.)
Виконання методик дослідження інтелекту особистості.
4. Тренінг особистісного росту (20 год.)
4.1. Формування
готовності до змін. Оцінка особистого ставлення до часу (4 год.)
Зміни. Опір змінам. Деструктивні
установки і їх вплив на нашу реальність. Формування особистої реальності:
позитивне програмування, ментальна чистка, візуалізації, медитації, афірмації.
Одиниці часу і їх взаємозв'язок. Принцип «тут і зараз».
4.2. Оцінка самоорганізації. Пошук відсутнього часового
резерву (4 год.)
Методика «Фотографія робочого
дня» як оцінка самоорганізації. Поглиначі часу. Де знайти час для
тайм-менеджменту?
4.3. Постановка
мети – шлях до успішної самоорганізації (4 год.)
Мрія, бажання, мета. Визначення
життєвих цілей. Основні принципи постановки цілей. Довгострокові і
короткострокові цілі. Міні-дії.
4.4. Прийоми і
методи планування. Основи делегування (4 год.)
Ціна часу. Основні прийоми
тайм-менеджменту. Продуктивний тижневик. Основи делегування.
4.5.
Пунктуальність і її значення в системі цінностей людини. Мотивація і натхнення
в тайм-менеджменті (2 год.)
Пунктуальність і її значення в
системі цінностей людини. Значення мотивації в тайм-менеджменті. Натхнення –
шлях до досягнення особистої вершини.
4.6. Значення
відпочинку в організації роботи. Індивідуальний стиль в тайм-менеджменті (2
год.)
Значення відпочинку в організації
роботи. Індивідуальний стиль в тайм-менеджменті.
5. Психологія
спілкування з тренінгом (38 год.)
5.1.
Спілкування як провідна складова соціалізації особистості (1 год.)
Поняття про спілкування. Спілкування
як процес. Функції спілкування. Культура спілкування. Форми спілкування.
Сторони спілкування: комунікативна, інтерактивна, перцептивна. Види
спілкування.
Практичне
заняття (1 год.)
Анкета
«Чи вмієте ви спілкуватися ?»
Вправи:
«Знайомство», «Звучання імені мого», «Передача імпульсу ланцюжком»,
«Компліменти», «Прощання».
5.2.
Вербальні засоби спілкування (2 год.)
Вербальні (мовні) засоби комунікації.
Мова і мовлення. Інтонація як спосіб вираження відчуттів, емоцій, ставлення.
Темп мовлення. Вади мовлення. Модуляція голосу як засіб впливу на слухачів.
Стиль мовлення. Форми висловлення прохання. Форми відмови від
того, чого вам не хочеться робити. Прийнятний компроміс.
Практичне
заняття (2 год.)
Вправи «Змалюй проблему»,
«Думки», «Подаруй квіточку», «Хто похвалить мене краще за всіх», «На всьому
готовому (Звернення з проханням. Відмова у проханні)».
5.3.
Невербальні засоби спілкування (2 год.)
Невербальні засоби комунікації. Форми
прояву мови тіла та їх значення. Міміка. Пози та жести. Постурологія – наука
про пози. Хода. Дистанції. Міжособистісний простір: інтимна зона,
міжособистісна зона, соціальна зона, публічна зона. Інтерпретація міміки та
жестів.
Практичне
заняття (2 год.)
Намалювати себе у вигляді речі, квітки або тваринки.
Розказати про іншого учасника групи на основі його малюнка. Розказати про себе
на основі власного малюнка.
Вправи: «Змалюй проблему», «Думки», «Подаруй
квіточку», «Хто похвалить мене краще за всіх», «На всьому готовому (Звернення з
проханням. Відмова у проханні)».
5.4.
Інтерактивна функція спілкування (2 год.)
Інтерактивна функція спілкування як
організація спільної діяльності людей, їх взаємодії. Основні типи взаємодії:
кооперація та конкуренція. Соціальні ролі. Ігри, у які грають люди із собою та
з іншими.
Практичне
заняття (2 год.)
Рольова творча інсценізація на
теми : «Це жахливо, чи не так?», «Бачите, на які жертви ми йдемо!», «Так,
але...», «Алкоголік», «Суд».
5.5.
Перцептивна функція спілкування Механізми міжособистісного сприйняття (2 год.)
Перцептивна функція спілкування як
формування суб’єктом спілкування образу партнера зі спілкування. Зміст міжособистісного
сприймання: об’єктивні та суб’єктивні властивості партнера зі спілкування.
Психологічні механізми взаємосприймання: ідентифікація та рефлексія.
Перше враження. Ефект ореолу. Основні
помилки під час формування першого враження: привабливість, ставлення до нас.
Установки. Вплив установок на міжособистісне сприйняття.
Каузальна атрибуція. Стереотипізація.
Емпатія.
Практичне
заняття (2 год.)
Написати
фантастичний міні-твір про одного з учасників групи (не вказуючи його імені).
Впізнати себе в описаному персонажі фантастичного міні-твору.
Вправи:
«Про що розповів портрет», «Хто це?», «Подарунки на День народження».
5.6.
Стилі та рівні спілкування (1 год.)
Гнучкий, ригідний та перехідний
стилі спілкування. Стилі спілкування: авторитарний, діловий, зверхній,
конформний, байдужий, відчужений, формально-толерантний, агресивний. Навчально-дисциплінарна
та особистісно-орієнтована моделі педагогічного спілкування. Стилі
педагогічного спілкування: «спільна творчість», «дружня прихильність»,
«загравання», «залякування», «дистанція», «менторський».
Рівні спілкування: примітивний,
маніпулятивний, стандартизований (формально-рольовий), конвенціональний,
світський, ігровий, діловий, духовний.
Рівні міжособистісних стосунків:
домінування, маніпуляція, суперництво, партнерство, співдружність.
Поняття про етикет та його роль у
спілкуванні.
Практичне
заняття (1 год.)
Обговорення
основних ролей маніпуляторів.
5.7.
Психологічні особливості партнера зі
спілкування (2 год.)
Вплив
набутих у дитинстві комунікативних навичок на майбутній характер людини. Ролі,
які батьки нав’язують своїм дітям: «кумир сім’ї», «матусин скарб», «паінька»,
«хвороблива дитина», «мучитель», «цап-відбувайло», «той, хто плутається під
ногами», «попелюшка».
«Домінантний»
та «недомінантний» співрозмовник. «Мобільний» та «ригідний» співрозмовник.
«Екстраверт» та «інтроверт».
Практичне заняття (2 год.)
Особистісний опитувальник
Г. Айзенка.
Методика комунікативних та
особистісних здібностей.
Самооцінка власних комунікативних
особливостей.
5.8.
Особливості спілкування з «важкими» людьми (1 год.)
Типи «важких» людей. Загальні принципи спілкування з
«важкими» людьми. Подолання негативних емоцій, які виникають під час
спілкування з «важкими» людьми. Способи спілкування з «важкими» людьми різних
типів.
Практичне
заняття (1 год.)
Вправа
«Гарячий стілець».
Вправа
«Що з ним не так?».
5.9.
Бар’єри у спілкуванні (1 год.)
Бар’єри у спілкуванні: смислові,
інтелектуальні, мотиваційні, моральні, емоційні. Демонстрація різниці позицій,
нерозуміння інтересів, стану співбесідника, його ставлення до інших людей;
конфліктогенні риси; оціночні судження; перехід з ролі на особистість. Бар’єр
несумісності характерів. Бар’єр спілкування на підставі страждання чи горя,
гидливості, бар’єр зневажання, страху, сорому та провини. Бар’єр спілкування,
пов’язаний із гнівом.
Практичне
заняття (1 год.)
Аналіз
та обговорення власних бар’єрів у спілкування з іншими людьми.
5.10.
Види психологічного впливу та види протистояння впливу в процесі спілкування (1
год.)
Загальна характеристика основних видів
психологічного впливу. Види цивілізованого психологічного впливу: аргументація,
контраргументація, самопросування. Умови, загальні правила та техніки їх
використання.
Загальна характеристика основних видів
протистояння впливу. Загальні правила цивілізованого опору. Моніторинг емоцій.
Психологічна самооборона, інформаційний діалог, конструктивна критика та їх
техніки. Способи реагування на справедливу критику. Способи реагування на
несправедливу критику. Метод виявлення негативного. Способи досягати змін на
краще без критики. Цивілізована конфронтація.
Додаткові засоби опору впливу:
енергетична мобілізація, творчість, ухилення, відмова.
Практичне
заняття (1 год.)
Вправи: «Погляд з боку», «Будь
готовий», «Генеральна репетиція», «Розбір», «На всьому готовому (Встановлення
кордонів. Критика)».
5.11.
Позиції у спілкуванні (1 год.)
Позиції спілкування за Е. Берном.
Его-стани: Батько, Дорослий, Дитина. Форми поведінки, типові для Батька,
Дорослого, Дитини. Трикутник Карпмана: Спаситель, Переслідувач і Жертва.
Практичне
заняття (1 год.)
Опитувальник
функціональних Его-станів (В. Гусаковський).
Рішення
ситуацій із застосуванням трансактного аналізу.
5.12. Конфліктна взаємодія (1 год.)
Конфлікт – це погано чи ні? Конструктивне
вирішення конфліктів. Основні стилі вирішення конфліктів: конкуренція,
ухилення, пристосування співпраця, компроміс. Визначення програми дій у
ситуаціях конфлікту.
Практичне
заняття (1 год.)
Методика
діагностики стратегій розв'язання конфліктних ситуацій Д. Джонсона і
Ф. Джонсона.
5.13.
Колектив і особистість (1 год.)
Соціально-психологічні особливості
взаємодії людей у малій групі. Види груп: умовні та реальні, постійні та
тимчасові, формальні та неформальні, великі та малі. Нормативний соціальний вплив:
потреба бути прийнятим.
Практичне
заняття (1 год.)
Метод
соціометрії (Дж. Морено).
5.14.
Способи досягнення успіху у спілкуванні (1 год.)
Основі види ірраціональних суджень.
Ірраціональні ідеї, характерні для наших співвітчизників. Негативний вплив
ірраціональних суджень на стратегію поведінки людей.
Ассертивність як впевненість людини та
уміння досягати успіху в процесі спілкування. Основні правила ассертивної
поведінки. Поради провідних вітчизняних та зарубіжних психологів щодо набуття
впевненості та поліпшення якості життя.
Практичне
заняття (1 год.)
Вправи: «Холодний суп»,
«Подарунки».
Вправи: «Розмірковуйте
позитивно», «Дійте позитивно».
Підсумкові
заняття (4 год.)
1.
Підбиття
підсумків роботи за півріччя, 1-й рік навчання.
2. Залікова робота за атестаційними запитаннями (перше
півріччя).
3. Самозвіт
(друге півріччя).
ПРОГНОЗОВАНИЙ
РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці повинні мати уявлення про
§
психологію як науку;
§
свідоме і несвідоме в психіці людини;
§
арт-терапію;
§
особистість;
§
самосвідомість
особистості;
§
діяльність;
§
спілкування.
Вихованці мають
знати:
§ предмет психології;
§ основні галузі психології;
§ основні напрями сучасної психології;
§ основні методи досліджень у психології;
§ відмінність психіки
людини від психіки тварини;
§ структуру свідомості;
§ основні види пізнавальних
процесів;
§ емоційно-вольові
процеси;
§ індивідуальні
особливості власної пізнавальної та емоційно-вольової сфери;
§ види арт-терапії;
§ структуру особистості;
§ структуру
«Я-концепції» особистості;
§ структуру діяльності
як форми активності особистості;
§ основні види
діяльності;
§ основні види психічних
станів особистості;
§ основні психічні
властивості особистості;
§ основні типи вищої
нервової діяльності та типи темпераменту;
§ структуру характеру;
§ провідні риси
характеру;
§ види та рівні
здібностей;
§ види інтелекту;
§ функції (сторони)
спілкування;
§ засоби спілкування;
§ механізми міжособистісного сприйняття;
§ стилі спілкування;
§ психологічні особливості партнера зі спілкування;
§ типи «важких» людей та особливості спілкування з ними;
§ види бар’єрів у спілкуванні;
§ позиції у спілкуванні;
§ стилі вирішення конфліктів;
§ види груп.
Вихованці мають вміти:
§ користуватися психологічними методами дослідження
для визначення індивідуальних особливостей власних психічних
процесів, станів та властивостей;
§
користуватися арт-терапевтичними методами для
самопізнання та підтримання власного психологічного здоров’я;
§ здійснювати
оцінку особистого ставлення до часу; оцінку власної самоорганізації; пошук відсутнього часового
резерву;
§ ставити цілі,
формувати мотиви, використовувати прийоми і методи
планування;
§
виробляти індивідуальний
стиль в тайм-менеджменті;
§
користуватися вербальними та невербальними засобами
комунікації;
§ розпізнавати
види психологічного впливу та використовувати види протистояння впливу в
процесі спілкування;
§
використовувати
техніки конструктивної критики в процесі спілкування;
§
визначати
оптимальні стратегії поведінки в конфліктній ситуації;
§ застосовувати правила асертивної поведінки;
§ розмірковувати та діяти
позитивно;
§ досягати успіху у спілкуванні.
Вихованці мають засвоїти такі
поняття і терміни:
§ психологія, методи досліджень, психіка,
свідомість, несвідоме, психічні процеси, увага, відчуття, сприймання, пам’ять,
мислення, уява, емоції, почуття, воля;
§ арт-терапія, зображальна
терапія, мандалотерапія, маскотерапія, казкотерапія, лялькотерапія,
фототерапія, терапія МАК, пісочна терапія, танцювально-рухова терапія;
§ індивід, особистість, індивідуальність,
людина, самосвідомість, «Я-концепція», активність, діяльність, мотив, ціль, вчинок,
психічні стани, психічні властивості, темперамент, характер, здібності,
інтелект;
§ спілкування, мова, мовлення, вербальне
спілкування, невербальне спілкування; соціальні ролі, «важкі» люди, конфлікт,
група, колектив.
Основний рівень, 2-й рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
Розділ, тема
|
Кількість годин
|
||
Теоретич-
них
|
Практич-
них
|
Усього
|
|
Вступне
заняття
|
3
|
3
|
|
1.
Вікова
психологія
|
25
|
14
|
39
|
2.
Практична
психологія
|
11
|
19
|
30
|
3.
Профорієнтація
та профвідбір
|
15
|
15
|
30
|
4.
Практикум
із самопізнання та професійного самовизначення
|
-
|
39
|
39
|
5.
Психологія
сім’ї
|
15
|
15
|
30
|
6.
Основи
конфліктології
|
15
|
15
|
30
|
Підсумкові
заняття
|
6
|
6
|
|
Кваліфікаційні
іспити
|
9
|
9
|
|
Усього за рік:
|
84
|
132
|
216
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Вступне заняття
(3 год.)
Презентація
КНП «Психологічні студії» (2-й рік навчання).
Заповнення
«Анкети очікувань» та обговорення анкет.
1. Вікова психологія (39 год.)
1.1. Загальне поняття
про психічний розвиток та його рушійні сили (3 год.)
Розвиток як
безперервний процес. Рушійні сили
онтогенезу психіки. Основні теорії
психічного розвитку дитини. Вікова періодизація та її критерії. Кризи та
сенситивні періоди вікового розвитку: їх характеристика в онтогенезі людини.
Практичне
заняття (3 год.)
Обговорення проблеми: «Біологічне та соціальне в
онтогенезі людини».
1.2. Психічний розвиток немовляти
(2 год.)
Розвиток пізнавальної сфери немовляти.
Особливості розвитку сприймання. Ознаки наявності мислення у формі
сенсомоторного інтелекту.
Розвиток мовлення. Особливості спілкування.
Особливості розвитку моторики та діяльності.
Перший етап становлення дитячої особистості
(від народження до одного року). Особливості розвитку емоційної сфери
немовляти.
Практичне
заняття (1 год.)
Обговорення проблеми: «Як виховувати
немовля?».
1.3. Психічний розвиток у
ранньому дитинстві (2 год.)
Розвиток пізнавальної сфери. Домінування та
емоційна афективність сприймання. Сенсомоторна єдність. Наочно-дійове мислення.
Початок формування наочно-образного мислення. Становлення елементарної
самосвідомості. Початок розвитку здатності до довільної саморегуляції.
Розвиток мовлення. Особливості спілкування.
Особливості розвитку моторики та діяльності. Предметно-маніпулятивна
діяльність.
Другий етап розвитку дитячої особистості (з
одного до трьох років). Розвиток емоційної сфери особистості.
Практичне
заняття (1 год.)
Обговорення проблеми: «Як виховувати дитину
раннього віку?».
1.4. Психічний розвиток дошкільника (2 год.)
Розвиток пізнавальної сфери. Втрата
сприйманням афективного характеру. Переважання мимовільної уваги та пам'яті.
Удосконалення наочно-образного мислення на основі уяви, довільної та
опосередкованої пам'яті; початок формування словесно-логічного мислення шляхом
використання мови. Функціонування внутрішньої мови як засобу мислення. Словотворення.
Особливості спілкування. Особливості розвитку
моторики та діяльності. Рольова гра.
Третій етап розвитку дитячої особистості (з
трьох до семи років).
Особливості розвитку емоційної сфери
особистості.
Практичне
заняття (1 год.)
Рішення ситуативних задач стосовно психічних
особливостей дошкільника.
1.5. Психологічна готовність дітей до шкільного навчання (2 год.)
Поняття фізичної та психологічної готовності
дитини до школи. Компоненти психологічної готовності: мотиваційний;
інтелектуальний; особистісний; емоційний; вольовий; узагальнення переживань.
Узагальнення переживань як утрата
безпосередньої поведінки, узагальнене сприйняття дійсності, довільність
поведінки.
Практичне
заняття (1 год.)
Дискусія щодо доцільності систематичного навчання
дітей шестирічного віку.
1.6. Психічний розвиток молодшого
школяра (2 год.)
Перебудова пізнавальних процесів
молодшого школяра під впливом навчання. Довільність, продуктивність, стійкість
психічних процесів. Інтелектуалізація психічних функцій. Поступовий перехід від
наочно-образного до словесно-логічного мислення. Засвоєння і активне
використання мовлення.
Особливості спілкування. Характер
взаємин з учителем як центром життя дитини. Збільшення значення взаємин з
однолітками.
Розвиток особистості. Криза 7
років як період народження соціального «Я» дитини. Переоцінка цінностей.
Виникнення внутрішнього життя дитини та внутрішньої позиції. Втрата дитячої
безпосередності.
Практичне заняття (1 год.)
Рішення ситуативних
задач стосовно психічних особливостей молодшого школяра.
1.7. Психічний розвиток підлітка (3 год.)
Розвиток пізнавальних процесів.
Інтелектуалізація всіх психічних процесів. Інтенсивний розвиток теоретичного
мислення, його рефлексивний характер. Здатність до самоаналізу. Пізнавальна
самодіяльність.
Перебудова взаємин з дорослими.
Виникнення смислових бар'єрів. Спілкування з однолітками як провідний вид
діяльності підлітка.
Розвиток особистості. Почуття
дорослості як центральне новоутворення підліткового віку. Поява морального
кодексу підлітків. Формування самооцінки, розвиток самосвідомості. Поява
системи ціннісних орієнтацій, становлення активної життєвої позиції. Прагнення
до самоствердження, самореалізації та самовиховання. Криза підліткового віку.
Практичне заняття (3 год.)
Рішення
ситуативних задач стосовно психічних особливостей підлітка.
1.8. Психічний розвиток юнака (3 год.)
Розвиток пізнавальних процесів.
Формування індивідуального стилю розумової діяльності, розвиток загальних
інтелектуальних здібностей, понятійного теоретичного мислення.
Розвиток особистості. Відкриття
власного світу, переживання своєї індивідуальної цілісності та неповторності. Розвиток
самосвідомості. Криза особистісної ідентичності. Підвищення самооцінки та
самоповаги, виникнення почуття власної гідності. Пошуки сенсу життя, вироблення
світогляду, розширення системи цінностей, формування морального стрижня.
Самовизначення себе в людському суспільстві, усвідомлення своїх можливостей і
прагнень, свого призначення в житті.
Статеве самовизначення.
Формування почуття дорослої жінки чи чоловіка.
Практичне заняття (3 год.)
Рішення
ситуативних задач стосовно психічних особливостей юнака.
1.9. Психологічні особливості людини в період
дорослості (3 год.)
Загальна характеристика
дорослості. Періодизація психічного розвитку дорослої людини. Ознаки дорослості. Проблема розвитку в дорослому віці.
Загальна характеристика раннього та
зрілого дорослого віку.
Кризи дорослості – драматичні переходи на нові
рівні розвитку через трансформацію мотиваційно-смислової сфери особистості до
нового розуміння сутності життя.
1.10. Психологічні особливості людини похилого віку (3 год.)
Загальна характеристика старості.
Провідна діяльність людини похилого віку. Особливості
Я-концепції і розвитку особистості в період старості. Особливості пізнавальних
процесів у старості. Фізіологічні обмеження, особливості поведінки та емоційна
сфера людей похилого віку.
Криза похилого віку як криза відмови від
життєвої експансії. Задоволеність життям у старості. Реалізація мудрості як сенсу життя у
старості. Значення сім’ї для людини похилого віку.
2. Практична психологія (30 год.)
2.1. Практична психологія як галузь
професійної діяльності (1 год.)
Визначення практичної психології.
Специфіка і взаємозв’язок наукової і практичної психології. Структура і
завдання практичної психології.
Основні види діяльності практичного
психолога. Роль практичної психології в сучасному житті людини.
Практичне
заняття (2 год.)
Знайомство з принципами
Етичного кодексу практичного психолога (20 грудня 1990 р.).
Рішення ситуативних задач на дотримання принципів Етичного кодексу.
2.2. Підготовка практичного психолога (3 год.)
Професійна підготовка практичного
психолога. Особистісна підготовка практичного психолога. Кваліфікаційні вимоги
до фахівців з практичної психології.
Практичне
заняття (3 год.)
Складання професіограми практичного
психолога.
2.3.
Психологічна просвіта та психологічна профілактика (2 год.)
Значення просвітницько-профілактичної
діяльності практичного психолога. Психологічна просвіта. Психологічна
профілактика.
Практичне
заняття (4 год.)
Розробка просвітницько-профілактичного
заходу.
2.4.
Психологічна діагностика (2 год.)
Психодіагностична робота практичного
психолога. Процедура психодіагностичного обстеження.
Практичне
заняття (4 год.)
Рішення ситуаційних задач з
підбору психодіагностичного інструментарію.
2.5.
Психологічна корекція (1 год.)
Психокорекція як вид психологічної допомоги.
Способи і прийоми психологічної корекції. Особливості психокорекції з дітьми.
Основні етапи психокорекції.
Практичне
заняття (2 год.)
Розробка психокорекційного заходу.
2.6.
Психологічне консультування (1 год.)
Специфіка,
мета і завдання психологічного консультування. Принципи й умови психологічного
консультування. Види психологічного консультування.
Практичне заняття (2 год.)
Рішення ситуаційних задач із
застосуванням методів і прийомів психологічного консультування.
2.7. Психотерапевтична допомога (1
год.)
Особливості психотерапевтичної
допомоги. Етапи психотерапевтичної допомоги. Вербальні й невербальні засоби
психотерапевтичної роботи. Етичні принципи психотерапевта.
Практичне заняття (2 год.)
Психологічна допомога в
надзвичайних ситуаціях.
3.1. Сутність психологічного вивчення
професій (2 год.)
Історія виникнення професійної орієнтації та
профвідбору. Практичні цілі психологічного вивчення професій. Значення поняття
«професія» та її основні характеристики. Зв’язок понять «професія»,
«спеціальність», «кваліфікація».
Практичне заняття (1 год.)
Опитувальник
професійних нахилів.
3.2. Психологічна характеристика професій (1 год.)
Професіологія.
Професіографія. Професіограма. Психограма.
Практичне заняття (2 год.)
Складання професіограми та психограми обраної
професії.
3.3. Психологічна класифікація професій (2 год.)
Класифікація
професій Дж. Холланда. Класифікація професій Є. Ро. Класифікація професій
Є. Клімова.
Практичне заняття (1 год.)
Диференційно-діагностичний опитувальник
Є. Клімова.
3.4. Особливості професійного самовизначення
на різних етапах вікового розвитку людини (2 год.)
Періодизація
вікових ступенів соціалізації людини Дж. Сьюпера. Періодизація розвитку людини
як суб’єкта праці Є. Клімова. Основні типи самовизначення людини. Суть
професійного самовизначення. Періоди вибору професії. Рівні реалістичного
вибору професії.
Практичне заняття (1 год.)
Виявлення
професійних інтересів/переваг (опитувальник Л. Йовайши).
3.5. Психологічні особливості криз
професійного самовизначення на різних етапах вікового розвитку (2 год.)
Криза
навчально-професійної орієнтації. Криза професійного самовизначення. Криза
адаптації до соціально-професійно ситуації. Криза професійного зростання. Криза
професійної кар’єри. Криза соціально-професійної самоактуалізації. Криза
згасання професійної діяльності. Криза соціально-психологічної адекватності.
Практичне заняття (1 год.)
Бесіда про психологічну допомогу особистості у
пошуках способів виходу з кризи.
3.6.Об'єктивні та суб'єктивні умови
успішного професійного самовизначення (2 год.)
Об’єктивні
(зовнішні) умови, орієнтовані на оцінку виконуваного професійного завдання.
Суб’єктивні (внутрішні) умови як сукупність певних властивостей людини. Етапи
процесу вироблення й ухвалення рішення. Типи професійних планів. Особистий
професійний план.
Практичне заняття (1 год.)
Складання
особистого професійного плану.
3.7. Профпридатність та профвідбір (1 год.)
Поняття
профпридатності. Чотири ступені профпридатності: непридатність, придатність,
відповідність, покликання. Поняття профвідбору. Чотири аспекти профвідбору:
медичний, фізіологічний, педагогічний, психологічний. Умови здійснення
психологічного профвідбору. Два типи професій: з абсолютною профпридатністю та
з відносною профпридатністю. П’ять основних складових системи професійно цінних
якостей людини.
Практичне заняття (2 год.)
Методика
отримання експертних оцінок професійно значимих властивостей за допомогою
ранжування карток.
3.8. Характеристика специфічних вимог, які
професія висуває до психіки людини (1 год.)
Професійні
особливості сенсорної діяльності, розумової діяльності, моторної діяльності,
уваги, пам’яті, емоційно-вольової сфери особистості. Особливі вимоги до інших
особливостей особистості.
Практичне заняття (2 год.)
Модульне складання професіограми обраної
професії.
3.9. Врахування психофізіологічних
особливостей людини у процесі вибору професії (1 год.)
Вимоги
до працівника професії певного типу: «людина – людина», «людина–техніка»,
«людина – знакова система». «людина – природа», «людина – художній образ».
Психофізіологічні особливості людини та вибір професії.
Практичне заняття (2 год.)
Діагностика
структури сигнальних систем Е. Зеєр, А. Павлова, Н. Садовнікова.
3.10. Система профорієнтаційної роботи (1
год.)
Управління
системою профорієнтаційної роботи. Трикутник профорієнтації. Основні компоненти
системи профорієнтації: професійна інформація, професійна діагностика,
професійна консультація, професійний відбір, професійна адаптація, професійне
виховання, професійна активізація. Типові ситуації профконсультації школярів.
Помилки при виборі професії.
Практичне заняття (2 год.)
Гра «Захисти
свій вибір»
Мета
гри: навчитися аргументовано відстоювати свій професійний вибір перед батьками
(товаришами, вчителями тощо).
4.Практикум із самопізнання та професійного
самовизначення (39 год.)
Команда.
Груповий процес. Представлення себе. Унікальність. Рівноправне спілкування.
Стереотипи. Співробітництво. Конкуренція. Суперництво.
4.2. Спілкуємося ефективно (3 год.)
Спілкування.
Вербальне і невербальне спілкування. Рефлексія. Конфліктна ситуація.
Конструктивні засоби взаємодії.
4.3. Мій особистий
аудит (6 год.)
Особистісні
якості. Характер. Імідж. Темперамент. Самовиховання. Самопізнання.
4.4. Цінності в
моєму житті (6 год.)
Людські
цінності. Особисті цінності. Установки. Переконання. Самоцінність.
Вибір.
Відповідальність. Філософія життя.
4.6. Я в професійному просторі (3 год.)
Професійна
орієнтація. Професійна інформація. Професійна консульація. Кар’єра. Кар’єризм.
4.7. Мої здібності (6 год.)
Здібності.
Задатки. Портфоліо. Професійні здібності. Самовдосконалення.
4.8. Я хочу – я можу – я буду! (3 год.)
Мотивація.
Компетентність (ефективність). Невдача (поразка). Самомотивування.
Самостимулювання.
4.9. Шляхи пошуку роботи (3 год.)
Ринок
праці. Тимчасові вакансії. Постійні вакансії. Працевлаштування. Роботодавці.
4.10. Я влаштовуюся на роботу (3 год.)
Трудове
законодавство. Права неповнолітніх. Співбесіда. Резюме.
5. Психологія сім’ї (30 год.)
5.1.
Статева соціалізація (1 год.)
Психологічні
механізми статевої соціалізації: статеве виховання, образ сім’ї, ціннісні
орієнтири, роль батьків.
Практичне заняття (2 год.)
Обговорення:
«Мої уявлення про сім’ю та шлюб».
Проективна методика «Моя
сім’я».
5.2.
Типи сучасної сім’ї. Життєві цикли сім’ї (2 год.)
Традиційна сім’я, нуклеарна сім’я, багатопоколінна сім’я, бездітна
сім’я, неповна сім’я, багатодітна сім’я.
Життєві
цикли сім’ї: мета, завдання, шляхи проходження.
Практичне заняття (1 год.)
Вправи
на усвідомлення ціннісних орієнтирів у сімейних відносинах.
5.3.
Функції сім’ї. Сімейні міфи (1 год.)
Комунікативна,
репродуктивна, економічна, виховна, господарсько-побутова, дозвіллєва,
соціально-статусна, рекреаційна функції сім’ї.
Сімейні
міфи, легенди та правила. Позитивний і негативний вплив.
Практичне заняття (2 год.)
Вправи
на усвідомлення стереотипних уявлень про чоловічі та жіночі сімейні ролі.
5.4.
Вибір партнера (2 год.)
Теорії
вибору шлюбного партнера, фактори ризику під час одруження, образ партнера.
Практичне заняття (1 год.)
Вправи
на усвідомлення власної теорії вибору шлюбного партнера.
5.5.
Дошлюбний період (1 год.)
Період
знайомства та залицянь.
Практичне заняття (2 год.)
Психологічна гра на
моделювання стосунків закоханих від знайомства до пропозиції одружитися.
Групова
дискусія суті та доцільності укладання шлюбного контракту.
5.6.
Молода сім’я (1 год.)
Проблеми,
подружня сумісність, механізми інтеграції. Народження першої дитини. Стреси батьківства. Дитячо-батьківські відносини та розвиток особистості
дитини.
Практичне заняття (2 год.)
Вправа
«Вчимося домовлятись».
Вправа «Сімейний бюджет:
планування фінансових витрат молодими батьками».
5.7.
Сім’я та діти (2 год.)
Сім’я
з немовлям. Сім’я з дитиною дошкільного віку. Сім’я з дитиною молодшого шкільного
віку. Сім’я з підлітком. Проблеми, загрози для шлюбу,
батьківські помилки, подружні ролі. Кризи та вихід з них.
Практичне заняття (1 год.)
Вирішення
конфліктної ситуації в сім’ї з підлітком.
5.8.
Деструктивні тенденції в сім’ї (2 год.)
Ревнощі. Типи ревнощів.
Подружні зради. Проблематика розлучень. Причини розлучень. Наслідки розлучень
для всіх членів сім’ї. Вплив розлучення на дитину.
Практичне заняття (1 год.)
Групове
обговорення проблеми деструктивних тенденцій в сім’ї.
5.9.
Подальші цикли розвитку сім’ї (2 год.)
Вихід
дорослих дітей із сім’ї, психологічні проблеми та необхідні особистісні якості
членів сім’ї для їх вирішення.
Сім’я
на пізній стадії розвитку, втрата партнера, старіння, внуки-правнуки.
Практичне заняття (1 год.)
Групове обговорення
проблем, які виникають у подружжя на пізніх стадіях розвитку сім’ї.
5.10.
Соціальна криза сучасної сім’ї (1 год.)
Девіантні
батьки та їх діти: алкоголізм, наркоманія, інтернет-залежність тощо.
Практичне заняття (2 год.)
Групове обговорення проблем
сучасності, які опосередковано впливають на психологічний стан сучасних сімей.
6. Основи конфліктології (30 год.)
6.1. Конфлікт як
психологічний феномен (2 год.)
Загальне поняття про конфлікт. Критичні
ситуації: стрес, фрустрація, криза, конфлікт. Конфлікт як вид критичних
ситуацій.
Структурні елементи конфлікту: конфліктуючі
сторони, зона розбіжностей, умови протікання конфлікту, уявлення про конфліктну
ситуацію, мотиви, можливі дії учасників конфлікту, результат конфліктної
ситуації.
Просторові, часові, суб’єктні межі конфлікту.
Формули виникнення конфліктів.
Практичне
заняття (1 год.)
Обговорення
питання: Що для мене є конфлікт?
Аналіз
власної конфліктної ситуації за елементами.
6.2. Типи та
види конфліктів (1 год.)
Конструктивні та деструктивні конфлікти та їх
причини. Основні критерії оцінки типу конфлікту, що проявився. Позитивні та
негативні функції конфліктів у суспільстві.
Види конфліктів залежно від кількості
учасників; від природи виникнення; від рівня вираженості конфліктного
протистояння; від потреб, через які виник конфлікт; від спрямованості впливу;
від способу вирішення; від наявності об’єкта конфлікту; від можливих функцій
конфлікту.
Практичне
заняття (2 год.)
Самоаналіз
поведінки в конфлікті з урахуванням власних особливостей особистості.
6.3.
Конфліктна ситуація (2 год.)
Конфліктна ситуація, інцидент, конфлікт.
Особливості сприйняття опонентами
конфліктної ситуації. Викривлення у сприйнятті конфліктної ситуації.
Правила ефективного вивчення конфліктної
ситуації.
Правила поведінки і спілкування в
конфліктній ситуації.
Практичне заняття (1 год.)
Тест на об’єктивність.
6.4.Типові конфліктогени (2 год.)
Основні
групи конфліктогенів: прагнення до зверхності; прояви агресивності; прояви
егоїзму. Форми прояву типових конфліктогенів.
Діяльність психолога у напрямку
блокування зверхності, стримування агресії, подолання егоїзму.
Практичне заняття (1 год.)
Методика визначення комплексу неповноцінності.
6.5. Конфліктність особистості (2
год.)
Індивідуальний
рівень конфліктності особистості. Якості особистості та особливості поведінки
конфліктної особи. Форми конфліктної поведінки в залежності від індивідуального
рівня конфліктності особистості: активно-конфліктна, пасивно-конфліктна,
конфліктно-компромісна, компромісна.
Базові
типи конфліктних особистостей: демонстративні, ригідні, некеровані, педантичні,
раціоналісти, безвольні тощо. Типи «важких» працівників: агресивісти,
скаржники, мовчуни, надто поступливі, песимісти, нерішучі, всезнайки,
неконтактні, бунтівники, недобросовісні, з низькою професійною компетентністю.
Рівні
розвитку конфліктів у схильних до конфліктної поведінки людей.
Практичне заняття (1 год.)
Методика визначення самооцінки конфліктності.
6.6. Типи поведінки в конфліктній ситуації (1 год.)
Типи
поведінки особистості в конфліктній ситуації за Томасом-Кілменом:
пристосування, компроміс, співпраця, ігнорування, суперництво. Сітка
Томаса-Кілмена. Рекомендації Дж. Скотта щодо найдоцільнішого використання
того чи іншого стилю залежно від конкретної ситуації і характеру людини.
Практичне заняття (2 год.)
Діагностика індивідуального стилю поведінки
особистості в конфліктній ситуації за методикою Томаса-Кілмена.
6.7. Внутрішньоособистісні конфлікти (2 год.)
Особливості внутрішнього
конфлікту особистості. Види внутрішньо-особистісних конфліктів: мотиваційні,
когнітивні, рольові.
Форми прояву внутрішніх
конфліктів: неврастенія, ейфорія, регресія, проекція, номадизм, раціоналізм.
Умови
попередження внутрішньоособистісних конфліктів.
Способи подолання внутрішніх
конфліктів: компроміс, уникнення, переорієнтація, сублімація, ідеалізація,
витіснення, корекція. Управління поведінкою особистості з метою попередження конфліктів.
Практичне заняття (1 год.)
Техніки психологічної допомоги у розв’язанні внутрішньоособистісних
конфліктів.
6.8. Міжособистісні конфлікти (1 год.)
Поняття
міжособистісного конфлікту та його особливості. Види міжособистісних конфліктів.
Дитинство
як джерело майбутніх конфліктів особистості. Вікові кризи розвитку дитини. Міжособистісний
конфлікт як момент вікової кризи. Конструктивний характер конфлікту з погляду
його соціалізуючої функції у віковому розвитку. Суперечності, обумовлені характером спільної діяльності дітей, їх
провідної діяльності у різні вікові періоди як джерело конфліктів.
Практичне
заняття (2 год.)
Розгляд конфліктної взаємодії на основі
транзактного аналізу Е. Берна.
6.9. Методи аналізу конфліктів (1
год.)
Методи прогнозування й визначення
проблемних ситуацій та конфліктів. Методи подолання конфліктів за
допомогою поліпшення спілкування. Методи діагностики й аналізу
конфліктів.
Аналіз конфлікту за схемою:
причина конфлікту, мета конфліктуючих, сфери зближення, суб’єкти конфлікту,
ціна конфлікту, ціна виходу з конфлікту.
Системний метод. Емпіричний підхід. Ситуативний
підхід. Статистичний метод. Метод експертних оцінок. Метод
«картографії конфлікту». Метод контент-аналізу.
Практичне заняття (2 год.)
Соціометрія як діагностичний інструмент при
аналізі міжособистісних та особистісно-групових конфліктів.
6.10. Управління та профілактика
конфліктів ( 1 год.)
Адміністративний, педагогічний та
психологічний способи врегулювання конфлікту. «Об’єктивація конфлікту».
Звернення до третіх осіб (медіаторів, посередників, конфліктологів, третєйських
судей тощо). Примирні
та арбітражні процедури. Шлях організації співробітництва.
Переговори – універсальний метод
розв’язання конфліктів. Правила організації переговорів. Етапи переговорів.
Методи управління
поведінкою особистості з метою попередження конфліктів: метод згоди, метод
доброзичливості, метод збереження репутації партнера, метод взаємного
доповнення, метод антидискримінаційної гуманної політики, метод психологічного
згладжування.
Практичне заняття (2 год.)
Мозковий штурм: розробка правил безконфліктного
особистісного та міжособистісного спілкування.
Підсумкові
заняття (6 год.)
1.Підбиття підсумків роботи за півріччя, 2-й рік навчання.
2.Розробка
просвітницько-профілактичного заходу; виступ-захист перед гуртківцями
«Психологічних студій» (перше півріччя).
3.Самозвіт
(друге півріччя).
Кваліфікаційний іспит (9 год.)
Розробка та проведення заходу з одного з видів практичної психології
(просвітницько-профілактиктичного, діагностичного, корекційного) в одному з
гуртків ЦДЮТ.
ПРОГНОЗОВАНИЙ
РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці повинні мати уявлення про
§
вікову
психологію;
§
біологічне
та соціальне в онтогенезі людини;
§
практичну
психологію;
§
психологічні
основи вибору професії;
§
професійне
самовизначення;
§
психологію сім’ї;
§
конфліктологію.
Вихованці мають
знати:
§ рушійні сили
психічного розвитку;
§ критерії вікового
періоду;
§ вікову періодизацію;
§ основні вікові кризи;
§ сенситивні періоди
вікового розвитку;
§ особливості вікового
психічного розвитку людини в онтогенезі;
§ особливості соціальної
ситуації розвитку в різні вікові періоди;
§ провідна діяльність в
різні вікові періоди;
§ психічні новоутворення
в різні вікові періоди;
§ структура практичної
психології;
§ основні види
діяльності практичного психолога;
§ принципи Етичного
кодексу психолога;
§ основні етапи
психодіагностичного обстеження;
§ основні етапи
психокорекції;
§ класифікацію професій
Є. Клімова;
§ рівні реалістичного
вибору професії;
§ типи професійних
планів;
§ ступені
профпридатності;
§ аспекти профвідбору;
§ трикутник
профорієнтації;
§ основні компоненти системи профорієнтації;
§ трудове законодавство стосовно неповнолітніх;
§ психологічні механізми
статевої соціалізації;
§ типи сім’ї;
§ життєві цикли сім’ї;
§ функції сім’ї;
§ подружні ролі;
§ ролі батьків;
§ структурні елементи
конфлікту;
§ межі конфлікту;
§ формули виникнення
конфліктів;
§ типи та види
конфліктів;
§ основні групи
конфліктогенів;
§ основні типи
конфліктних особистостей;
§ типи поведінки
особистості в конфліктній ситуації;
§ методи аналізу
конфліктів;
§ способи подолання
внутрішнього конфлікту;
§ способи вирішення
конфліктів.
Вихованці мають
вміти:
§ вирішувати ситуативні задачі,
враховуючи вікові психологічні особливості;
§ вирішувати ситуативні задачі,
керуючись Етичним кодексом психолога;
§ визначати власні професійні
інтереси, переваги, схильності;
§ складати професіограму
практичного психолога;
§ складати професіограму обраної
професії;
§ складати професіограму обраної
професії за модульним принципом;
§ складати особистий професійний
план;
§ розробляти психологічні
просвітницько-профілактичні заходи;
§ розробляти психокорекційні
заходи;
§ аргументовано відстоювати свій
професійний вибір перед батьками (товаришами, вчителями тощо);
§ обирати конструктивні засоби
взаємодії;
§ робити аудит власних
психологічних особливостей;
§ визначати власні життєві цінності;
§ робити усвідомлені кроки у
напрямку власного професійного самовизначення;
§ усвідомлювати ціннісні
орієнтири в сімейних відносинах;
§ усвідомлювати стереотипні
уявлення про чоловічі та жіночі сімейні ролі;
§ усвідомлювати власні теорії
вибору шлюбного партнера;
§ планувати сімейні фінансові
витрати;
§ робити самоаналіз поведінки в конфлікті з урахуванням
власних особливостей особистості;
§ визначати індивідуальний стиль
поведінки в конфліктній ситуації;
§ розробляти правила
безконфліктного особистісного та міжособистісного спілкування.
Вихованці мають засвоїти такі
поняття і терміни:
§ розвиток, вік, вікова криза,
сенситивний період, соціальна ситуація розвитку, провідна діяльність,
новоутворення віку;
§ практична психологія, просвіта,
профілактика, діагностика, корекція, консультування, психотерапевтична
допомога;
§ професія, спеціальність,
кваліфікація, професіограма, психограма, професійне самовизначення,
профпридатність, профвідбір;
§ команда, аудит, імідж,
цінності, порт фоліо, компетентність, вакансії, працевлаштування, роботодавці,
співбесіда, резюме;
§ сім’я; шлюб; шлюбний контракт;
гендерні стереотипи;
§ конфлікт, конфліктна ситуація,
інцидент, конфліктоген. Конфліктна особистість, конфліктність особистості,
посередник, переговори.
ЛІТЕРАТУРА
1. Загальна
психологія: Підручник / О.В. Скрипченко, Л.В. Долинська,
З.В. Огороднійчук та ін.. – К. : Каравела, 2011. – 464 с.
2. Збірник
завдань з загальної психології / за ред. В.С. Мерліна. – К. : «Вища
школа», 1977. – 232 с.
3. Кашкарьова
Л.Р. Профорієнтація та профвідбір: навчально-методичний комплекс для студентів
спеціальності «Практична психологія» / Л.Р Кашкарьова. – Бердянськ : БДПУ,
2011. – 192 с.
4. Колпакчи О.С. Арт-терапія: Курс лекцій: навчальний посібник /
О.С. Колпакчи. – Бердянськ : БДПУ, 2017. – 322 с.
5. Кутішенко В. П. Вікова та педагогічна психологія (курс лекцій). 2-ге
вид.: Навчальний посібник / В. П. Кутішенко. – К.: Центр учбової літератури,
2010. – 128 с.
6. Максименко С.Д. Загальна психологія: Навчальний посібник /
С.Д. Максименко. – вид. 2-е, перероблене та доповнене. – К. : «Центр
навчальної літератури», 2004. – 272 с.
7.
Панок В. Основи практичної психології : підручник / Панок В., Титаренко
Т., Чепелєва Н. та ін. – Вид. 2-ге, стереотип. – К.: Либідь, 2001. – 536 с.
8.
Платонов К.К. Занимательная
психология / К.К. Платонов. – М. : Изд-во ЦК ВЛКСМ «Молодая гвардия»,
1962. – 328 с.
9.
Програми для творчих об’єднань
позашкільних і загальноосвітніх
навчальних закладів/соціально-реабілітаційний
напрям. Суми: ТОВ Видавництво «АНТЕЙ», 2005. – 228 с.
10.
Психология. Словарь / Под общ. ред. А. В. Петровского, М. Г. Ярошевского.
2-е изд., испр. и доп. – М.: Политиздат, 1990. – 494 с.
11.
Скрипченко О. В. Вікова та педагогічна психологія: Навч. посіб. /
Скрипченко О. В., Долинська Л. В., Огороднійчук З. В. та ін. – К.: Просвіта,
2001. – 416 с.
12.
Словник-довідник психолога-консультанта / укл. : Н.В. Гаркавенко, Я.В.
Чапрак, С.К. Шандрук, І.І. Солійчук / Наук. ред. В.Г. Панок. – Чернівці,
«Рута», 2010. – 200 с.
13.
Столяренко О.Б. Психологія особистості. Навч. посіб. /
О.Б. Столяренко. – К. : Центр учбової літератури, 2012. – 280 с.
14.
Філоненко М. М. Психологія спілкування. Підручник / М.М. Філоненко.
– К. : Центр учбової літератури, 2008. – 224 с.
15.
Шапарь В.Б. Практическая психология.
Инструментарий : Учебное пособие
/ В. Б. Шапарь. – Изд. 3-е – Ростов-на-Дону: Феникс, 2005. – 768 с.
Комментариев нет:
Отправить комментарий